Un interviu în exclusivitate cu Managerul MaRa Logistics, Maria Rădița, despre impactul pandemiei de COVID-19 asupra transportului de mărfuri, pentru Tranzit – revista afacerii de transport si logistica.

”MaRa Logistics, casa de expediții specializată în transportul în regim de grupaj, activează foarte mult pe relația Italia, de unde aduce materie primă pentru industria textilă românească. Drept urmare, în contextul pandemiei de COVID-19 și închiderii întregii Italii, volumele au scăzut drastic pe această relație, după cum apreciază managerul general al companiei, Maria Rădița. Colacul de salvare pentru industria textilă pare a fi însă Turcia, care va crește volumele în perioada următoare. Dacă până recent încă se aducea marfă provenită din stocurile partenerilor italieni, începând din 30 martie, compania nu a mai înregistrat nici un transport din Peninsulă. ,,Luni au fost ultimele mărfuri care au ajuns în țară din Italia. Probabil că în aprilie vom scădea sub 50% cifra de afaceri față de luna martie”, explică Maria Rădița. Dacă imediat după izbucnirea pandemiei în Italia, multe companii românești de transport au întâmpinat probleme cu șoferii care nu mai doreau să plece în cursă către Italia, oficialul MaRa Logistics spune că nu a întâmpinat dificultăți în găsirea partenerilor de transport. Spre exemplu, dacă nu au putut fi găsiți direct din România, cursele au fost efectuate cu transportatori găsiți de către partenerii din Italia, ,,culmea, cu tracționiști din România aflați în Comunitate, care au dorit să se întoarcă acasă”. Au explodat însă prețurile, care aproape s-au dublat. ,,Probabil că cineva a oferit un preț destul de mare pe bursă, dublu față de normal, iar din acel moment prețurile au sărit în aer. Pe o distanță de 1750 de km, Florența-București, prețurile aproape ca s-au dublat. Acum, deși au revenit spre normal, nu mai sunt mărfuri”, spune managerul MaRa Logistics, căruia nu i se pare normală această creștere artificială de tarif, despre care spune că nu face bine industriei. Din fericire, Italia nu este singura relație pe care activează, în momentul de față fiind efectuate exporturi și importuri pe relațiile Danemarca, Suedia, Portugalia, Olanda, Belgia, Cehia, Polonia, Germania, Austria și Bulgaria, însă volumele sunt destul de mici. O gură de oxigen vine dinspre Turcia, de unde MaRa Logistics transportă tot materie primă textilă, pe care continuă să o livreze către fabricile din România, care, deși închise, continuă să preia marfa conform contractelor. ,,Săptămâna trecuta (n.r. – 24-30 martie), am avut șapte camioane în regim de grupaj, un volum normal. Eu prevăd că Turcia va crește în perioada aceasta”. În contextul termenelor de plată tot mai problematice, în care toată lumea încearcă să dispună de cât mai multe lichidități, managerul MaRa Logistics afirmă că înregistrează întârzieri la plată, însă numai pentru câțiva clienți din România, cei externi însă și-au achitat facturile, ba chiar unul dintre partenerii italieni a plătit puțin mai devreme. Maria Rădița monitorizează foarte atent și măsurile economico-financiare pe care Guvernul le ia sau le va lua în perioada urmatoare, inclusiv cea referitoare la înghețarea/amânarea ratelor pentru o perioadă de până la 9 luni, însă mărturisește că deocamdată nu este cazul pentru asemenea măsuri la nivelul companiei, mai ales în contextul susținerii economiei. ,,Amânarea ratelor nu o văd ca pe o măsură viabilă din punct de vedere economic. Deocamdată nu avem nevoie de amânare, avem lichidități, puterm acorda salarii, iar la noi salariile sunt cele negociate. Avantajul nostru este că nu lucram pe rulaj, ne permitem să traversăm această perioadă, cu condiția să nu aibă o durată de timp foarte mare”. În plus, explică Maria Rădița, optimismul primează și sunt semnale că Italia va relua activitatea economică și de producție după Paștele catolic. ,,Considerăm luna aprilie similară lunii ianuarie, sperăm ca din mai să ne reluăm activitatea la capacitate normală”, completează oficialul MaRa Logistics. ”