Asociațiile de transport din Italia și Germania critică propunerea premierului landului Bavaria, Markus Soder, de a crește taxele de drum în Pasul Brenner cu scopul de a descuraja astfel traficul de camioane și a rezolva disputa cu statul austriac Tirol.
Conftrasporto-Confcommercio trage un semnal de alarmă și cere intervenția imediată a guvernului italian la nivel Europa. În opinia președintelui asociației, Paolo Uggè, care conduce și Federația Transportatorilor Rutieri Italiani (Fai), mărirea taxelor de drum pe ruta Brenner este „o lovitură economică pentru Italia, care riscă acum izolarea”. Într-o scrisoare trimisă Guvernului italian, acesta amintește că „de ani de zile economia italiană suferă prejudicii considerabile din cauza limitărilor impuse de Austria camioanelor care traversează axa Brenner pentru a trece granița. Este timpul să abordăm problema taxelor la treceri și este esențial ca aceasta să se facă la nivel european, găsindu-se o soluție unitară care să pună capăt dezechilibrului dintre piețele țărilor aceleiași Uniuni”.
Și Asociația de stat a companiilor de logistică din Bavaria (LBT) crede că taxele de drum mai mari nu este înșelătoare și nu va duce la rezolvarea problemelor asociate cu traficul greu. „Se bazează pe ipoteza greșită că expeditorii din ambele părți ale trecerii folosesc această rută numai din cauza avantajelor de cost asociate taxei de trecere. Simplul fapt că traseul alternativ duce prin Elveția reprezintă un obstacol major. (…) Taxele de drum sunt supuse prevederilor Directivei UE privind costurile rutiere. Deci suprataxarea pentru poluarea mediului nu se poate face. Companiile de logistică au investit constant în flote noi și ecologice în ultimii 20 de ani.“
Recent, prim-ministrul landului Bavaria a propus creșterea taxelor de drum în Pasul Brenner, argumentând că Directiva Eurovinietei permite o suprataxă de până la 50% pe secțiunile intens utilizate. Dacă Germania ar aplica, la fel ca Austria, taxe de drum mai mari, ruta Brenner ar deveni mai puțin atractivă pentru camioane, a explicat oficialul.
Traficul de mărfă anual prin Alpi se ridică la 5 miliarde de euro, dintre care un sfert trece prin Pasul Brenner.