British International Freight Association (BIFA) cere guvernului Regatului Unit să investigheze „condițiile de piață distorsionate” pe piața globală a transportului de containere.

 

Asociațiile de expediții din întreaga lume solicită autorităților de reglementare să rezolve situația tensionată din transportul maritim și avertizează asupra practicilor anticoncurențiale dintre liniile maritime, principalele câștigătoare ale situației din prezent. La începutul acestui an, BIFA a cerut Guvernului din UK să intervină și să investigheze piața de transport maritim. Asociația a evidențiat concentrarea de jucători mari din ultimii ani, numai 10 linii de containere din Asia și Europa, conduse de Maersk, MSC, CMA CGM SA din Franța și Cosco Shipping Holdings Co. din China, controlează aproape 85% din capacitatea de expediere a mărfurilor pe mare și ocean, scrie Bloomberg. În urmă cu 25 de ani, primele 20 de companii controlau aproximativ jumătate din capacitatea globală. Deși oficial sunt concurente, nouă dintre acestea operează în baza unor acorduri de partajare a navelor, numite „alianțe”, care coordonează programele și împart spațiul pe uriașele portcontainere, mai spune sursa citată.

Armatorii insistă că ratele ridicate sunt o creștere „anormală născută din dezechilibrele între cerere și ofertă provocate de pandemie, care se vor rezolva în mod natural“. Autoritățile de reglementare din SUA, UE și China s-au întâlnit în septembrie 2021 și au stabilit că până acum nu există dovezi de comportament anticoncurențial în transportul de containere. Cu toate acestea, guvernele sunt în alertă maximă, deoarece lanțurile globale de aprovizionare sunt împinse până la punctul maxim de torsiune și s-ar putea rupe oricând.